Tecnologia i metodologia

En un post publicat el passat mes de gener vam tractar des del bloc de la Unitat Tecno-didàctica del Tecnocampus com conjuminem en l’ensenyament el binomi tecnologia i metodologia. 

Aquell cop comentàvem que en certes ocasions el professorat segueix amb un predominant tarannà de classes magistrals i que molts alumnes, gràcies a l’ús de la tecnologia,  estan començant  a donar els seus primers passos vers un PLE o el que és el mateix, comencen a virar també cap a l’aprenentatge informal. Tanmateix, tinc  la sensació de que mentre els uns cada cop van perdent adeptes; els altres encara són pocs i  per la seva joventut i per ésser uns pioners estan començant a caminar.

Dins els col·lectiu docent, no obstant, darrerament he copsat un element que cal posar en el punt de mira. Després de molts anys predicant que l’ús de la tecnologia era poc menys que inevitable per a l’aprenentatge en els temps que corren, i això engloba l’ús de les mateixes tant per part del docent com del discent, he rebut en les darrers mesos moltes consultes sobre com utilitzar les TIC en els processos d’aprenentatge.

Allò que voldria posar sobre la taula és que no hem de perdre el cap en el disseny d’escenaris educatius amb TIC. M’explico: hi ha dos aspectes, per a mi cabdals, que  no podem perdre de vista:

La matèria primera de tota acció formativa, segons el meu parer, hauria de ser l’alumne i el currículum. Sovint, segons la meva experiència professional en el disseny de cursos i programes formatius, oblidem dos factors essencials: a qui va adreçada l’acció formativa i què cal que l’estudiant aprengui. En algunes ocasions hem passat de la centralitat de la informació a passar en alguns casos a forçar l’ús d’unes eines que per més TIC que siguin no aporten res a l’aprenentatge de l’estudiant.

Són dos factors, repeteixo,  per a mi essencials i que sovint es menystenen en favor de la tecnologia, també cabdal però que ha d’ésser vista com a eina per a millorar processos, no com una finalitat en si mateixa. Com diu en Jordi Adell el disseny docent “ha d’ésser alumnecèntric i no tecnocèntric” . Alhora, afegir que per assolir les competències cal donar màxima importància a la metodologia per a que la tecnologia pugui fer el paper que li pertoca, ser facilitadora de l’aprenentatge

Us deixo amb un clàssic per acabar, que paròdia que la tecnologia, per se no millora la nostra tasca docent.

http://www.youtube.com/watch?v=t-Yp-QIPw_A&feature=youtu.be

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s