Com crear una estratègia Social Mèdia

Tot just fa un any Josef Ajram ens deia que “Si no comuniques no existeixes” en la xerrada final de la primera edició de l’assignatura de xarxes socials al Tecnocampus. La visió que ens va donar @josefajram de la importància de comunicar i dels avantatges que ens aporta la xarxa en tot aquest procés, va ser el recolzament per a l’activitat final de l’assignatura: crear una estratègia de presència a les xarxes socials per alguna empresa que no en tingués.

Aquest any, i en la segona edició de l’assignatura, ens trobem ja en aquest punt, recordant que Internet no és Marketing i que encara que l’empresa no vulgui estar a la xarxa, la xarxa seguirà funcionant, seguirà el seu curs i en seguirà parlant (si cal).

Partint de la premissa que el mínim és escoltar i ser conscients del que passa allà fora, ens proposem agafar algunes empreses nues a la xarxa per fer-los un vestit a mida, seguint pas a pas algun dels punts més importants a tenir en compte.

Crear una estrategia SM

Dues fases i cinc elements

Fase 1. L’anàlisi. Tal com ja vam exposar, existeixen diversos enfocaments i diversos passos per a l’anàlisi Social Media. En qualsevol cas el que sí que ens ha de quedar clar és la importància d’un bon Benchmark i la importància de contextualitzar els resultats amb el què i el per què.

Fase 2. La proposta. En aquesta segona part, i eix del procés, el que fem és situar-nos a l’altra banda. Si a la fase anterior som espectadors que mirem des de fora intentant esbrinar què hi ha, en aquesta segona fase cal situar-nos al mig, al centre del procés i començar a treballar de dins cap a fora tenint en compte cinc elements clau:

  1. La visió global. Anomenem metes a aquells objectius globals que l’empresa té siguin desenvolupables offline o online. En aquest punt això encara no ens interessa, el que volem és saber precisament això: què volem aconseguir globalment.
  2. Els objectius a la xarxa. Definirem un o més objectius per a dur a terme a la xarxa i que cal que estiguin alineats amb les metes del punt anterior. Aquests objectius poden ser part d’una estratègia que combini accions offline i online o simplement formar part d’una estratègia purament online.
  3. Les accions a fer. El següent pas és definir què farem per assolir aquest objectiu. Si pensem amb un esquema tradicional de gestió de projectes, mirant el triangle del nostre projecte això seria el costat de les tasques. El que farem.
  4. Les plataformes i els usos. Triat el que volem fer, cal que definim on ho farem i quan. Es tracta de parlar de web, blog, xarxes horitzontals, xarxes verticals, repositoris, etc… a l’hora que decidim com actuarem en aquests canals: de manera informativa? participativa? unidireccional? bidireccional? Estem definint el nostre pla d’actuació sempre alineat amb tots els punts anteriors.
  5. Mètriques i eines. Tot projecte ha de tenir un objectiu contrastable. Tot i que en el món del Social Mèdia això sembli una quimera, no pretenem obtenir un ROI absolutament acotat i apamat però sí que necessitem resultats. Necessitem definir els indicadors que ens permetran mesurar el que estem fent i, en conseqüència, les eines que ens permetran obtenir-los.

Tot això i molt més als blocs de Xarxes Socials [Matí] [Nit]

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s